Mei 2021

Project Bright Nepal

En net nu wij het fantastische nieuws wilden vertellen dat de scholen in Kathmandu sinds kort weer open zijn, kregen wij afgelopen week te horen dat ze alweer dicht zijn gegaan. Het aantal corona-besmettingen neemt heel snel toe doordat Nepal een bijna open grens met India heeft (zie artikel uit de volkskrant: https://www.volkskrant.nl/a-b11674d7). De overheid heeft besloten om weer een lock down in te stellen en de scholen in Kathmandu weer te sluiten.

De oudere kinderen van Bright Nepal kunnen nu weer online lessen volgen maar de jongeren kinderen niet. Omdat wij ons zorgen maken over de leerachterstand die de kinderen zullen oplopen, hebben wij besloten om een lerares aan te stellen die deze kinderen in het weeshuis les gaat geven.

In deze bijzondere periode van corona is het in Nepal nog moeilijker om het hoofd boven water te houden. Rama, de directrice van Bright Nepal, ontving nog wat inkomsten uit het verhuren van een gedeelte van het weeshuis. Doordat door de vele besmettingen in Kathmandu veel Nepalezen naar de bergen zijn vertrokken, lukt het niet meer om deze ruimtes verhuurd te krijgen. Hierdoor zijn de woonlasten voor haar hoger komen te liggen. Wij ondersteunden het weeshuis al door een groot deel van de huur voor onze rekening te nemen. Omdat het voor Rama een enorme opgave is om in deze periode alle eindjes aan elkaar te knopen zullen wij voorlopig de gehele huursom gaan betalen.

Project Barhabise

In onze laatste nieuwsbrief stond informatie over het nieuw op te starten project Barhabise.
Weet je even niet meer waar dit project over gaat, kijk dan op onze website bij nieuws december 2020 of onder het kopje projecten.

Het project is opgestart en de kinderen gaan met veel plezier naar school. Het was een enorm werk om alle pennen, schriften, tassen, lunchboxen enz. te sorteren en naar de dorpen te brengen. De ouders zijn zeer dankbaar dat wij dit alles voor hen hebben aangeschaft en gedistribueerd.
Sushma, onze contactpersoon, is al enkele keren naar het project gegaan en is zeer tevreden over de ontwikkeling van de kinderen.

Bishal, een van onze eerste leerlingen in dit project, heeft besloten om te stoppen met de schoolopleiding. Dat vinden wij uiteraard heel erg jammer, maar toch heeft hij omdat hij ruim 9 jaar onderwijs heeft gevolgd, een baan kunnen vinden. Een hele prestatie, vooral omdat de gevolgen van corona in Nepal veel harder aankomen dan hier in Nederland. Daar is er geen overheid die bedrijven financieel ondersteunt.

Khrisna, waarbij enige tijd geleden beenmergkanker is geconstateerd, heeft inmiddels 2 zware chemokuren achter de rug. Het gaat redelijk met hem maar moet zeker nog meerdere kuren ondergaan.