December 2021

4. Stichting Nepal Sammaan
  5. Kerstgroet

Eindelijk weer naar Nepal

Na ruim 2 jaar kon Ronald in november eindelijk weer Nepal bezoeken. En wat een mooi en goed bezoek was het.

Uiteraard was er het overleg met onze contactpersonen Sanjay en Sushma over de voortgang van de projecten en over de financiën: de rekening- en verantwoording van het afgelopen jaar en het budget voor komend jaar.

Ook de Covid situatie, de gezondheidszorg en de ontwikkelingen in Nepal in zijn algemeenheid zijn besproken.

Project Bright Nepal

Het bezoek aan Bright Nepal was weer bijzonder.  De coronasituatie heeft veel invloed gehad op de 30 kinderen. Bijna anderhalf jaar hebben zij moeten doorbrengen in een huis met een hele kleine buitenruimte. En anderhalf jaar was er geen of beperkt onderwijs. En dan was er ook nog de verandering van school omdat de oude school niet aan alle leerlingen online lessen kon geven. De kinderen moeten nog wel wennen aan de nieuwe school maar bijgaande foto’s van afgelopen week laten zien dat dat heel goed gaat.

Project Barhabise

In januari van dit jaar zijn we gestart met dit project (voor meer info zie onze website https://stichtingkanchi.nl/projecten/#Barhabise).
Het gebied rondom Barhabise is bergachtig en de wegen zeer moeilijk begaanbaar. En op wat grotere hoogte zijn scholen zonder terreinwagen niet eens bereikbaar. Ook zijn de gevolgen van de aardbeving in 2015 nog steeds zichtbaar. Ronald heeft in 2 dagen 5 scholen kunnen bezoeken. Het welkom bij alle scholen was warm en hartelijk.
We hebben besloten om volgend jaar dit mooie project voort te zetten.

Stichting Nepal Sammaan

In de regio Kapilvastu in het zuiden van Nepal, bezoekt en opent Ronald, namens een collegiale stichting, een kleuterlokaal voor kinderen tot 6 jaar. Stichting Nepal Sammaan ondersteunt al vele jaren de bouw van dergelijke lokalen. De kleuterlokalen worden gebouwd op het terrein van de basisscholen waardoor de kinderen gemakkelijker de overstap naar de basisschool maken. Omdat hierdoor ook de jongere meisjes eerder naar school kunnen gaan kan worden voorkomen dat zij volgens traditie op jeugdige leeftijd worden uitgehuwelijkt en/of worden ingezet om op het land te werken.

De oprichtster en voorzitster van deze stichting heeft ons gevraagd of wij dit project willen voortzetten omdat zij, vanwege haar leeftijd, de taken wil neerleggen.

Ronald bezoekt het gebied en diverse lokalen en maakt kennis met Stichting SSDO die dit project in Nepal begeleid.

Stichting Kanchi heeft de intentie uitgesproken om het project voort te zetten. In de volgende nieuwsbrief zullen wij je verder informeren.

Kerstgroet

Het jaar 2020 sloten we af met de gedachte dat we in 2021 het nieuwe normaal zouden kunnen omarmen. Helaas blijkt de praktijk anders en sluiten we 2021 af met een lockdown die veel impact heeft op velen van ons. Kijk alsjeblieft naar elkaar om en steun elkaar. Wij zorgen voor steun voor onze kinderen in Nepal.

Wij wensen je, ondanks alle beperkende maatregelen, een fijne kerst, een goede jaarwisseling en een mooie en gezonde start van 2022.

Wil je onze stichting financieel ondersteunen maak dan je bijdrage over op onze bankrekening NL82ABNA 0464 4771 82 of via onze website pagina: https://stichtingkanchi.nl/donaties/