December 2020

2020 is bijna ten einde en we kunnen stellen dat we een bijzonder jaar achter ons laten. Het zal zonder meer de geschiedenisboeken in gaan. Nog nooit is het woord lockdown zo vaak gevallen.

Voor onze kinderen in Nepal heeft het coronavirus eveneens grote gevolgen gehad. Sinds maart zijn de scholen gesloten en kunnen slechts 18 van de 36 kinderen in project Bright Nepal online lessen volgen. Wij zijn blij dat we een aantal jaar geleden een computerruimte hebben ingericht zodat dit nu mogelijk is.

Ook voor de kinderen in ons project Sunwar is de school gesloten. Aan hen worden geen online lessen aangeboden door de school. Vier van de kinderen in dit project wonen in het weeshuis Helpless Colony. Sinds de start van de Covid crisis hebben wij dit weeshuis twee maal een bedrag gegeven om voedsel te kunnen kopen. Voor voedsel is dit weeshuis namelijk  afhankelijk  van de directe omgeving, maar veel Nepalezen zijn door de gevolgen van het coronavirus werkeloos geworden en hebben niet meer de mogelijkheid deze kinderen te helpen.

Khrisna, die onlangs nog een mobiele telefoon van ons kreeg om wel onlinelessen te kunnen volgen, is helaas ernstig ziek. Hij heeft beenmergkanker. De eerste chemokuren zijn achter de rug. Het gaat redelijk met hem maar de vooruitzichten zijn nog niet bekend. Wij wensen hem enorm veel sterkte toe.

Dit jaar hebben wij de projecten op afstand moeten monitoren en  zijn dankbaar dat onze contactpersonen in Nepal, Sushma en Sanjay, voor ons alles ter plaatse in de gaten houden en organiseren.

Ondanks dat we niet zelf een bezoek hebben kunnen brengen zijn wij toch in staat om een nieuw project op te starten.

Barhabise zal het nieuwe project gaan heten.

In de bergen van Nepal staan vooral overheidsscholen. Deze scholen kennen geen peuter en kleuteronderwijs. Pas vanaf 6-7 jaar gaan de kinderen naar school. In de regio Barhabise heeft de plaatselijke overheid besloten om op 15 scholen ook hier peuter en kleuteronderwijs aan te bieden. De overheid beseft dat de ontwikkeling en stimulering van het brein van jonge kinderen belangrijk is voor de verdere ontwikkeling van het kind. Bijkomend voordeel van het naar school gaan van  de jonge kinderen, is dat de ouders meer tijd hebben om te werken.

De kinderen mogen gratis naar school maar de ouders dienen zelf te zorgen  voor 12 schriften, tekenpapier, 12 pennen, kleurpotloden, een boek met alle onderwerpen die geleerd gaan worden, een tas, drinkbeker en een lunchbox. Helaas kunnen veel ouders deze kosten niet betalen en de kans bestaat dat ze daardoor de kinderen  thuis houden.

Om dit te voorkomen hebben wij besloten om, voor de ongeveer 500 kinderen, deze kosten op ons te nemen. De geschatte kosten liggen tussen de € 5.000 en € 6.000 voor een  jaar. Wij zullen het project, zoals je van ons gewend bent, nauwlettend volgen.

De scholen in de bergen mogen wel open omdat in de bergen het aantal corona besmettingen veel lager is.

Door de steun van onze sponsoren en donateurs zijn wij in staat om dit project te kunnen starten waardoor we 2020 toch met iets moois en positiefs kunnen afsluiten!

DANK VOOR JE DONATIE!

Ondanks de beperkingen vanwege de coronamaatregelen wensen wij je fijne kerstdagen en vooral een gezond 2021 toe!